تبلیغات
وبلاگ مرجع برق بهمراه مطالب کاربردی فراوان - کنترل مجزای توان اکتیو و راکتیو در نیروگاه بادی متصل به DFIG

کنترل مجزای توان اکتیو و راکتیو در نیروگاه بادی متصل به DFIG

جمعه 1 اسفند 1393 07:20 ب.ظنویسنده : علیرضا عباسی

 
مقدمه 
 
پیشرفت شگرف در زمینه توسعه توربین های بادی جهت تولید برق از سال ١٩٧٥ شروع شد . حدود سال ١٩٨٠ اولین توربین مدرن به شبکه متصل گردید. با گسترش استفاده از انرژی باد و تولید برق بادی ، توربین های بادی متصل به ژنراتور القایی با تغذیه دوگانه یا DFIG (Double Fed Induction Generator) به طور گسترده ای به کار گرفته می شوند . این ژنراتور ها به دلیل ویژگی که در کارکرد با سرعت های متغیر باد دارند ، مورد توجه ویژه قرار می گیرند. 
 
استفاده از نیروگاه های بادی با سرعت متغیر مزایایی نسبت به نیروگاه های بادی با سرعت ثابت دارد . اگر چه نیروگاههای بادی با سرعت ثابت، می توانند مستقیما به شبکه متصل شوند ، اما دامنه وسیع تری از انرژی، توسط نیروگاه های بادی سرعت متغیر، پوشش داده می شود و استرس های مکانیکی کمتری دارد ، نویز صوتی هم در آنها کمتر است . امروزه با پیشرفت های پاورالکترونیک، دیگر کنترل همه سرعت ها ممکن و به صرفه شده است ، در این مقاله DFIG, با سرعت متغیر مورد توجه قرار گرفته است که ویژگی مهمی در کارکرد در سرعت های متغیر باد دارد. 

عملکرد ژنراتور القایی در سرعت ثابت 
 
در سیستم های تولید انرژی با سرعت ثابت اغلب از ژنراتورهای القای قفس سنجابی squirrel cage استفاده می شود که با اتصال مستقیم به شبکه وصل می شوند. به این سیستم ها Fixed Speed Wind Electric Conversion Systems یا به اختصار ، سیستم های سرعت ثابت (WECS) ، می گویند. در این حالت به منظور عملکرد در حداقل و حد اکثر سرعت های ممکن باد ، از روش تغییر دادن تعداد قطب های ماشین استفاده می کنند. مزایای این روش کنترلی صرفه جویی اقتصادی می باشد اما از آنجایی که پوشش کاملی در همه سرعت های باد وجود ندارد و نمی توان از تمام انرژی باد به نحو احسن استفاده کرد، 
 
نمودار گشتاور سرعت ، پله ای می باشد ، به علاوه با وجود نوسانات در سرعت باد، ولتاژ و همچنین توان خروجی نوسانی می باشند.
 
از آنجاییکه روش کنترل توان راکتیو به صورت ذاتی در این روش وجود ندارد ، باید حتما از بانک خازنی استفاده گردد تا توان راکتیو لازم تامین شود. 
 
ناگفته نماند که از کنترل زاویه پیچش و کنترل گام نیز، در پره های توربین استفاده می شود که به منظور کنترل سرعت روتور در بازه های بین دو پله از تغییر تعداد قطب ها می باشد. 



آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 اسفند 1393 09:16 ق.ظ

 
دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 09:58 ب.ظ
Amazing blog! Do you have any suggestions for aspiring
writers? I'm hoping to start my own blog soon but I'm a little lost
on everything. Would you propose starting with a free platform like Wordpress or
go for a paid option? There are so many options out
there that I'm totally overwhelmed .. Any tips? Cheers!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:07 ق.ظ
Informative article, totally what I was looking for.
جمعه 25 فروردین 1396 12:38 ق.ظ
Greate pieces. Keep writing such kind of info on your site.
Im really impressed by your blog.
Hello there, You've performed an incredible job. I will definitely digg it and personally recommend to my friends.

I'm confident they will be benefited from this web site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر